1. SOSYAL MEDYA NEDİR ?
Son zamanlarda
sosyal medya olarak tanımlanan internet tabanlı uygulamalarla yeni bir trend
ortaya çıktı. Bu internet uygulamaları, kullanıcılar ve kullanıcıların
memnuniyetiyle haberdar ettikleri kişiler aracılığıyla başvuranlar arasında
gittikçe daha çok artan bir etkileşim sağlamaktadır. Bu içerik, fotoğraf,
video, metin ve medyaya ilişkin karışık oluşumlar içererek çeşitlilik gösterir.(Komito
ve Bates, 2009: 233) Sosyal medya zaman ve mekân sınırlaması olmadan (mobil
tabanlı), paylaşımın, tartışmanın esas olduğu bir insanî iletişim
şeklidir. “Teknoloji, telekomünikasyon, sosyal iletişimin kelimeler, görseller,
ses dosyaları yolu ile sağlandığı bir yapıya sahiptir. İnsanlar
hikâyelerini ve tecrübelerini bu bağlamda paylaştığı bir çerçeveye de sahiptir.”(http://tr.wikipedia.org,
2010) Genel olarak bireylerin internette birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve
paylaşımlar sosyal medyayı oluşturur.(http://www.kurumsalhaberler.com, 2010)
Sosyal medyada, sosyal ağlar ve toplu gruplar yer alır. İnsanlar,
kurumlarını tanıtırlar, arkadaş ilişkileri kurarlar, ürün servis, fikir ve
nesnelerin içeriğine ilişkin bağlılık gösterirler.(Solis, 2010: 6) Sosyal medya
en yüksek derecede paylaşımın gerçekleştiği, online medyanın yeni bir türü
olarak fırsatlar sunduğu en yeni fikirlerden biridir ve aşağıdaki özellikleri
içerir (Mayfield, 2010: 6):
Katılımcılar:
Sosyal medya katılımcıları cesaretlendirir ve ilgili olan her bir kullanıcıdan
geri bildirim alır.
Açıklık: En çok
sosyal medya servisleri geribildirime ve katılımcılara açıktır. Bu servisler
oylama, yorum ve bilgi paylaşımı gibi konularda cesaret aşılarlar. Bunlar çok
nadir ulaşıma yönelik engeller koyarlar.
Konuşma:
Geleneksel medya yayına ilişkin iken (içerik aktarımı ya da dinleyiciye bilgi
ulaşımı), sosyal medya iki yönlü konuşmaya olanak tanıması bakımından daha
iyidir.
Toplum: Sosyal
medya topluluklara çabuk ve etkili bir oluşum için izin verir. Topluluklar da
böylece sevdikleri fotoğraf, politik değerler, favori TV şovları gibi
ilgili oldukları şeyleri paylaşırlar.
Bağlantılılık:
Sosyal medyanın çoğu türü, bağlantılı işler gerçekleştirir; diğer siteler,
araştırmalar ve insanların ilgili oldukları herhangi bir konuda link
verilmesine olanak tanır. Sosyal medyanın bu özellikler çerçevesinde geleneksel
medyadan farkı ise şöyle sıralanmaktadır (http://tr.wikipedia.org/,
2010):
Erişim: Hem
geleneksel medya hem de sosyal medya teknolojileri herkesin genel bir kitleye
erişebilmesine olanak tanır.
Erişilebilirlik:
Geleneksel medya için üretim yapmak genellikle özel şirketlerin ve
hükümetlerin sahipliğindedir; sosyal medya araçları genel olarak herkes
tarafından az veya sıfır maliyetle kullanılabilir.
Kullanılırlık:
Geleneksel medya üretimi, çoğunlukla uzmanlaşmış yetenekler ve eğitim
gerektirmektedir. Çoğu sosyal medya için bu geçerli değildir, yani herkes
üretimde bulunabilir.
Yenilik:
Geleneksel medya iletişimlerinde meydana gelen zaman farkı (günler, haftalar,
hatta aylar) anında etki ve tepkisi olan sosyal medya ile kıyaslandığında uzun
olabilmektedir. (Tepkilerin zaman aralığına katılımcılar karar verir).
Geleneksel medya da sosyal medya araçlarına adapte olmaktadır.
Kalıcılık:
Geleneksel medya yaratıldıktan sonra değiştirilemez (bir dergi makalesi
basıldıktan ve dağıtıldıktan sonra aynı makale üzerinde değişiklik yapılamaz);
oysa sosyal medya yorumlar veya yeniden düzenlemeyle anında
değiştirilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder